Op de meeste vragen vind je hier het antwoord. Mocht jouw vraag er niet bij staan, neem dan contact met ons op.
De Warmte Maatschappij is gespecialiseerd in het leveren van warmte. Deze warmte wordt geleverd door
middel van een collectief bronnet in combinatie met een individuele waterwaterwarmtepomp geplaatst per
woning. Het geheel wordt ontwikkeld, aangelegd en onderhouden door De Warmte Maatschappij. Het bronnet is
voorzien van sturingscomputers (PLC’s). Hierdoor kan slim gebruik worden gemaakt van vraag- en aanbod van
energie en warmte. Daarom noemt De Warmte Maatschappij haar bronnet een Smart Thermal Grid (STG). Naast
bronwarmte levert het STG een dataverbinding en collectieve voeding.
Een bronnet is een warmtenet dat in de wijk wordt aangelegd. Het systeem haalt warmte uit de bodem en
transporteert de warmte door het bronnet naar de woningen. In de woning wordt de warmte door middel van
een waterwaterwarmtepomp (Clara® BoosterUnit) opgewerkt voor tap- en CV-water. Bij de Clara® BoosterUnit
wordt een boiler geplaatst om voldoende tapwater beschikbaar te hebben. Het water in de boiler wordt
verwarmd door Clara® BoosterUnit. De bestaande afgiftesystemen worden uitgebreid met
ventilatieconvectoren om voldoende warmte in de woningen te garanderen. De ventilatieconvectoren
verspreiden warme lucht gelijkmatig door de woningen en zorgen voor een prettig binnenklimaat. Tevens biedt
het systeem van De Warmte Maatschappij de mogelijkheid tot koelen in warme periodes.
Om de warmte te kunnen transporteren van het bronnet naar de woningen worden in de wijk pomphuizen en
veldkasten geplaatst. De Warmte Maatschappij legt een bronnet aan tot iedere individuele Clara® BoosterUnit.
Het bronnet levert bronwarmte, elektrische voeding alsmede een dataverbinding. Het bronnet beschikt over
een eigen grootaansluiting.
De Warmte Maatschappij plaatst in alle woningen een Clara® BoosterUnit die naast een
waterwaterwarmtepomp alle benodigde waterzijdige techniek bevat. De CV-leidingen worden op de Clara®
BoosterUnit aangesloten.
Na oplevering en ingebruikstelling levert De Warmte Maatschappij de warmte voor tap- en CV-water aan de
huurders. De Warmte Maatschappij blijft eigenaar van het collectieve bronnet (Smart Thermal Grid) en de Clara®
BoosterUnit. De woningeigenaar blijft eigenaar van de bestaande afgifte set inclusief de nieuw te plaatsen
ventilatieconvector(en).
De hoofdcomponenten van het collectieve bronnet zijn:
Het bronnet is een onafhankelijk systeem voor warmtelevering een eigen aansluiting op het elektriciteitsnet en een computer voor data-opslag. Hierdoor kan de vraag en aanbod van warmte slim op elkaar afgestemd worden.
Op zolder
Op zolder komen, aan de achterzijde van de woning onder één van de balken, de leidingen die aangesloten zijn op het bronnet van buiten de woning. Deze leidingen worden in jouw woning aangesloten op jouw Clara® BoosterUnit die op zolder wordt geplaatst. Dit is een warmtepomp die in de buurt van de huidige CV-ketel komt te staan en warmwater maakt voor de keuken en douche. De Clara® BoosterUnit wordt op zolder aangesloten op de bestaande CV-leidingen en leidingen voor warm water die door de woning lopen.
In de woonkamer
In de woonkamer wordt een luchtconvector aan het plafond geplaatst. Deze convector verzorgt warme lucht in de winter en koude lucht in de zomer.
Het bronnet is volledig gevuld met water. Het water in de leidingen in de bodem wordt automatisch door de omgeving verwarmd tot gemiddeld 10 graden. Dit water water wordt gebruikt als basis om warmte aan te onttrekken, dat gebeurt in de warmtepomp via warmtewisselaars.
De levering van water met een lagere temperatuur waarmee de omgevingsruimte in de woning gekoeld kan worden. Net als warmte wordt dit gemeten in GigaJoules.
Op onze tarievenpagina of op Mijn Warmte Maatschappij kun je een overzicht vinden van de tarieven die gelden in jouw wijk.
Voor storingen kun je ons bereiken via ons storingsnummer.
Het storingsnummer is zeven dagen per week bereikbaar.
Wij streven er naar om je storing binnen 24u op te lossen!
Voor klachten verwijzen wij je door naar onze klantenservice.
Bij ‘Mijn verbruik’ op ons online klantenportaal Mijn Warmte Maatschappij vind je een eenvoudig overzicht van jouw verbruik.
Bij ‘Mijn facturen’ op ons online klantenportaal Mijn Warmte Maatschappij vind je een duidelijk overzicht van jouw facturen en betalingen.
Bezoek het klantenportaal Mijn Warmte Maatschappij en ga naar de sectie ‘Mijn gegevens’. Hier kun je eenvoudig en snel je contactinformatie, zoals je telefoonnummer en e-mailadres, bijwerken.